• اخبار

اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی رسانه‌ها در ایام انتخابات

اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی رسانه‌ها در ایام انتخابات
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: رسانه‌ها با تکیه بر رسالت «اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی» به ویژه در ایام پیش از انتخابات همچون گذشته با اطلاع‌رسانی مطلوب زمینه را برای حضورحداکثری مردم در انتخابات فراهم نمایند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی،«محسن شریفی» در جلسه کارگروه رسیدگی به نحوه تبلیغات داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری وشوراهای اسلامی شهر وروستا  با اشاره به نقش رسانه‌ها در انتخابات افزود: رسانه‌ها با تکیه بر رسالت «اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی» به ویژه در ایام انتخابات فرصت دارند تا با روشنگری، انتخاب نگرش و زاویه دید درست و نقد آگاهانه و منصفانه، ارائه تحلیل‌های قوی مبتنی بر واقعیت و پرهیز از سیاه‌نمایی و تخریب و شخص محوری، فضای سیاسی جامعه و فضای فکری مردم را برای شرکت در انتخاب آماده سازند و قدرت درک و تحلیل و انتخاب مردم را از طریق «فرآیند صحیح آگاهی بخشی» بالاتر ببرند، از این رو رسانه‌ها می‌توانند شبهات و ابهامات مطرح شده از سوی رسانه‌های بیگانه به ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای را بررسی کرده و نسبت به پاسخگویی منطقی به آنها اقدام کنند.ارایه تحلیل صحیح پیرامون این مهم یکی از مسایلی است که نباید از نظر دور بماند.
وی خاطرنشان کرد: مقابله آگاهانه با تاکتیک‌های عملیات روانی  شبکه های بیگانه از جمله تاکتیک‌های برجسته‌سازی، شبهه افکنی، اتهام و برچسب زدن، تحریف و دست‌کاری واقعیت، تفرقه، شایعه‌پراکنی از طریق تولید«آگاهی اجتماعی»، ارایه نقد آگاهانه بر پایه موازین منطقی خیرخواهانه، واقع‌بینانه و دور از تخریب، تحقیر و توهین به شخصیت  افراد و یاری به رشد فضای اخلاق مداری در جامعه رعایت اخلاق رسانه‌ای از مهم‌ترین موضوعات پیش روی مطبوعات در زمان انتخابات است.
وی با تاکید بر اینکه با اخلاق محوری، رعایت اصول انصاف و به خصوص امانتداری، صداقت و تعهد حرفه‌ای می‌توان انتظار برگزاری انتخاباتی رقابتی و پرشور را داشت، گفت: فضای کلی باید به گونه‌ای ترسیم شود که از نقد انتقام‌جویانه به نقد مشفقانه و سازنده روی آورد و فرهنگ نقد‌پذیری را در جامعه جاری و ساری ساخت و در زمان انتخابات با نقد آگاهانه و منصفانه به تحلیلی دقیق و باورپذیر رسید و با اتخاذ روشی تفاهم آمیز و اجتناب از برجسته سازی کاستی  هاو چالش‌های کشور به تقویت روحیه امید پرداخت.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی استناد به نقل اخبار از منابع موثق و شناخته شده و پرهیز از شایعه پراکنی و اعتماد زدایی، احترام به قانون، نهادهای قانونی، نظارتی و مجری انتخابات در طول برگزاری انتخابات را از دیگر وظایف مهم رسانه‌ها در انتخابات عنوان کرد.
در ادامه جلسه «صفر قربانپور»،مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: انتخابات در هر کشوری یکی از ملاکها و شاخص های سیاسی و امنیتی تلقی می‌شود و در نظام اسلامی برگرفته از معیارهای ارزشی و ایمانی، در جمهوری اسلامی ایران جایگاه انتخابات و حضور مردم در کنار صندوقهای رأی به‌عنوان یک میزان برای مقبولیت حاکمیت دینی و مدیران و کارگزاران حکومت محاسبه شده است.
وی در ادامه به اهمیت نظارت آگاهانه وتحلیلی بر نحوه استفاده از امکانات وجایگاه نشریات وجلوگیری از تخریب افراد تاکید کرد وافزود:سنجش رسانه ای مکتوب وتعیین چارچوب قانونی بر نحوه نظارت بر تیلیغات شهری بعداز انتخابات بایستی در دستور کار قرار گیرد وملاک عمل ستاد انتخاباتی استان باشد.
در ادامه اعضای حاضر نظرات ودیدگاه های خود را بیان نمودندوبرتلاش برای حفظ نظم،رعایت قانون در حوزه رسانه ها وتبلیغات پیرامون انتخابات پیش رو تاکید کردند.
روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مرکزی
۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ۰۸:۲۴
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500